SEK MEN KEB KETENGAH JAYA

LAMAN BLOG RASMI SEJAYA

Assalamualaikum

Selamat Datang Ke Dunia Tanpa Sempadan. Layarilah Blog Ini Dengan Hati Yang Penuh Kebanggaan. Dapatkan Maklumat Terkini SEJAYA Dengan Mudah Dan Hanya Di Hujung Jari Anda.

SejaRah SejaYa

Sek.Men.Keb.Ketengah Jaya atau nama asalnya Sek.Men.Felda Rasau Kerteh(SMFRK) ditubuhkan pada 1 Januari1983. Sekolah ini merupakan satu2nya sek.men di rantau Felda Rasau Kerteh dan menempatkan pelajar-pelajar drpd sekolah-sekolah rendah spt: SK.Felda Kerteh1, SK.FeldaKerteh2, SK Bandar B1. Tanggal 1 Januari 1992, sekolah ini telah dinaik taraf daripada gred B ke gred A. Perkembangan berlaku pada tahun-tahun berikutnya iaitu 1 Januari 1994 SMFRK ditukar namanya menjadi Sek.Men.Keb.Ketengah Jaya(SEJAYA). Sekolah ini mempunyai 56 unit kelas (10blok bangunan) berbanding 4 unit kelas( 3 blok bangunan) pada peringkat awal penubuhannya.
SEJAYA terletak kira2 45km dr bandar Dungun. Sekolah ini boleh dihubungi melalui dua laluan utama iaitu: dr arah timur melalui Paka dan dr arah Barat melalui lebuhraya Jerangau-Jabor di km101. Keluasan sekolah ini termasuk kawasan rumah guru ialah 8.8 ekar.
Pada peringkat awal penubuhan sekolah ini, seramai 100 org pelajar telah didaftarkan dgn jumlah guru seramai 7 org shj. Disebabkan pertambahan penduduk, sekolah ini juga mengalami perubahan dan pertambahan pengambilan pelajar. Disebabkan bil pelajar sek terlalu ramai berbanding dgn kemudahanya ada, maka sesi pembelajaran terpaksa diadakan secara dua sesi iaitu sesi pagi yang melibatkan tingkatan 3,4, dan 5 manakala sesi ptg utk pelajar tingkatan 1 dan 2. Namun mulai 2004 sesi pembelajaran dua sesi telah kembali kepada satu sesi. Ini disebabkan pembinaan 2 blok bangunan lg y boleh menampung jumlah pelajar keseluruhannya.

ALAM SEJAYA

Followers

Sembang-Sembang